Vi hjelper deg

Vi har som mål å tilby førsteklasses produkter sammen med den best tenkbare service døgnet rundt. Vi strever etter å være det tryggeste valget innen diabetesbehandling. Vi gjør vårt arbeid med hjertet og setter alltid kundens behov i fokus. Det kan være vanskelig å leve med diabetes og vi vet at det påvirker mange av livets hverdagslige situasjoner. Derfor tar vi oss tid til å svare på dine spørsmål om våre produkter når du kontakter oss.

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene og svarene. Har du et spørsmål som ikke finnes med på listen kan du sende det på epost til oss: post@rubinmedical.no

Spørsmål og svar: Tandem T:slim X2

  • Hvor finner jeg telefonnummeret til Rubin Medicals 24 timers support?

    Telefonnummeret er 480 80 830 

  • Hva betyr 24 timers pumpesupport?

    Vår ambisjon er å hjelpe deg slik at din behandling skal skje uten avbrudd. Vi er her for deg hvis noe akutt inntreffer med utstyret ditt fra Rubin Medical.

  • Når kan jeg oppdatere insulinpumpen?

    Tandem t:slim X2 er markedets eneste insulinpumpe med programvare som kan oppdateres via en datamaskin.

    Rubin Medical er i dialog med Sykehusinnkjøp HF for å tilby oppdateringer også i Norge.

  • Kan jeg bruke en powerbank til å lade min Tandem t:slim X2?

    Ja, det går fint å bruke en powerbank til å lade pumpen. Kravet er at det skal være minst 5 V og klare 1000 mA.

  • Hvorfor kan pumpe og sender miste kontakten?

    Tandem t:slim X2 og Dexcom G5 kommuniserer via blåtann. Blåtannsignalene går ut via pumpens skjerm, ha derfor alltid skjermen vendt ut fra kroppen.

  • Hva skal jeg tenke på når jeg skal ut å fly med min Tandem t:slim X2?

    Ikke utsett din Tandem t:slim X2 for røntgen. Man skal ikke legge pumpen i innsjekket bagasje eller håndbagasjen. På noen flyplasser har man også maskiner for kroppsskanning, disse skal man ikke inn i. Informer personalet om dette og du får en alternativ undersøkelsesmetode. Pumpen er designet for å ikke bli påvirket av vanlige elektromagnetiske forstyrrelser, også metalldetektorer på flyplasser. I dokumentet «Informasjon ved flyreise med t:slim X2» finner du mer informasjon.

  • Kan jeg kjøpe insulinpumpen Tandem t:slim X2 eller Eversense XL privat?

    Insulinpumpen Tandem t:slim X2 og Eversense XL selges kun direkte til helseforetak/klinikker i Danmark, Norge og Sverige. Vi selger ikke direkte til privatpersoner.

    Kontakt din klinikk for mer informasjon om hvordan du kan få t:slim X2 og Eversense XL.

  • Beskyttelsen foran USB porten på insulinpumpen er ødelagt eller mistet. Hva gjør jeg?

    USB beskyttelsen er forbruksvare og du kan bestille ny der du henter forbruksmateriale til pumpen din.

  • Jeg opplever at t:slim X2 har kortere batteritid enn forventet. Hva betyr det?

    Det at batteriet har kortere batteritid enn forventet kan skyldes flere ulike ting. Først, sjekk at «Bluetooth innstillinger» og Mobiltilkobling er AV. CGM har en annen blåtann tilkobling.  Hvis det er mange alarmer, for eksempel okklusjonsalarm eller CGM alarmer, bruker pumpen mer batteri og spesielt dersom man ikke bekrefter alarmene. Det samme skjer hvis man har skjermen på ofte og lenge. Vi anbefaler at man lader pumpen ca. 10-15 minutter pr dag.

    Hvis dette ikke stemmer ta kontakt på support på 480 80 830.

  • Hvor finner man den totale daglige basaldosen i Tandem t:slim X2?

    Dette kan gjøres på to forskjellige måter:

    1) Gå inn på Alternativer –> Min pumpe –> Personlige profiler. Velg aktiv profil og trykk på Rediger og Tidsinnstillinger. Trykk på pil nedover til du kommer til siste side, der ser du total daglig basal for den aktive profilen.

    2) Gå inn på Alternativer –> Pumpehistorikk –> Basa. Velg aktuell dag. Tallet som vises er total daglig basaldose på valgte dag.

  • Hvordan virker min Tandem t:slim X2?

    På vår hjemmeside kan du finne introduksjonsfilmer og brosjyrer om våre produkter.

  • Vilka infusionsset kan jag använda till Tandem t:slim X2?

    Reservoaren till Tandem t:slim X2 har en så kallad t:lock koppling. Alla Tandem infusionsset passar till reservoaren med t:lock koppling.

  • Hvilket insulin kan jeg bruke i Tandem t:slim X2?

    Humalog og Novorapid er testet av Tandem Diabetes Care, Inc. og er sikre å bruke i Tandem t:slim X2. Vi anbefaler at man bytter reservoar og infusjonssett hver tredje dag uavhengig av infusjonssett.

  • Hvordan fyller jeg reservoaret på min Tandem t:slim X2?

    Reservoaret er lite og smalt, men rommer hele 300 E insulin. Se vår film for hvordan fylle reservoaret her.

  • Hvordan tar jeg av spennen fra t:case?

    På t:case kan du flytte spennen slik at du kan bære pumpen horisontalt eller vertikalt. Ta pumpen ut at t:case og løft opp plastbiten som holder spennen fast. Skyv samtidig spennen oppover. Se film her.

  • Er Tandem t:slim X2 vanntett?

    Nei, den er ikke vanntett. Den tåler vann (IPX7) slik at du kan miste den i vann, du kan falle i vannet, bli våt av regn, snø og svette, men vi anbefaler at man ikke bader med den.

  • Hvor lenge holder batteriet på en lading i Tandem t:slim X2?

    En lading av batteriet holder til ca. syv dager ved normalbruk uten CGM. Ved bruk av CGM holder det i ca. 5 dager. Batteriet er testet til å holde i pumpens garantitid på 4 år.

  • Hvor lang tid tar det å lade batteriet i Tandem t:slim X2?

    Vi anbefaler at man lader batteriet 10-15 minutter pr dag. Lader du batteriet når det er helt tomt tar det ca. 2 timer til det er oppe på 100%.

  • Hvordan restarter jeg Tandem t:slim X2?

    Koble pumpen fra kroppen før du starter. Koble pumpen til en strømkilde som om du skal lade den. Trykk inn og hold inne knappen som slår av og på skjermen/hurtigbolus i ca. 30 sekunder til pumpen piper. Ta ut ladeledningen og sjekk at pumpen er av ved å trykke på knappen for å slå på skjermen. Er skjermen svart er alt OK. Kommer skjermen på, forsøk å slå av igjen. For å starte pumpen opp igjen koble til ladeledningen og pumpen starter opp av seg selv.

    Ved omstart forsvinner “Aktivt insulin” og man må gå igjennom “Last reservoar” prosessen på nytt. Er det mer enn 50 E i reservoaret kan du la det stå igjen og kun fylle slangen med 10,2 E.

  • Jeg får varsel om "Avbrutt bolus-varsel" på min Tandem t:slim X2. Hvorfor det?

    Hvis man er inne i boluskalkulatoren og ikke fullfører en bolus innen 90 sekunder, utløses varselet “Avbrutt bolus-varsel”. For å unngå dette varselet, slå alltid av skjermen før du legger den bort og pass på å være i startskjermen. Trykk på hjemknappen (Tandem logoen)

  • Hva betyr "CGM ikke tilgjengelig (48T)"?

    Hvis du får tre streker (—) i pumpen der du normalt får sensorverdiene skyldes det at sensortråden som sitter i huden ikke akkurat når kan lese av glukosenivåene. Du får også beskjeden i pumpen “CGM ikke tilgjengelig (48T)”. Masser rundt senderen, drikk vann samt sett på en ekstra bit tape om sensoren holder på å løsne. Du kan for eksempel skje på natten hvis man ligger på sensoren da sirkulasjonen rund sensoren midlertidig er redusert. Du ser på trendkurven i skjermen at du har hatt “CGM ikke tilgjengelig (48T)” når det mangler prikker i kurven. Hvis ikke dette hjelper og du ikke får sensorverdier på tre timer, kontakt support for videre feilsøking.

Kontakt oss

Vi er her for å hjelpe deg, vennligst kontakt oss