Insulinpumpen Tandem t:slim X2 selges kun direkte til helseforetak/klinikker i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Vi selger ikke direkte til privatpersoner.
Kontakt klinikken din for mer informasjon om hvordan du kan få insulinpumpen Tandem t:slim X2.
Klinikken din kan søke om en ny pumpe til deg. Kontakt klinikken for å høre hvordan de gjør det.
På vår hjemmeside kan du finne introduksjonsfilmer og brosjyrer om våre produkter.
Ja, med Control-IQ-teknologi kan pumpen gjøre det.
Vi anbefaler at man lader batteriet 10-15 minutter pr dag. Lader du batteriet når det er helt tomt tar det ca. 2 timer til det er oppe på 100%.
Ja, det går fint å bruke en powerbank til å lade insulinpumpen. Kravet er at det skal være minst 5 V og klare 1000 mA.
Koble pumpen fra kroppen før du starter. Koble pumpen til en strømkilde som om du skal lade den. Trykk inn og hold inne knappen som slår av og på skjermen/hurtigbolus i ca. 30 sekunder til pumpen piper. Ta ut ladeledningen og sjekk at pumpen er av ved å trykke på knappen for å slå på skjermen. Er skjermen svart er alt OK. Kommer skjermen på, forsøk å slå av igjen. For å starte pumpen opp igjen koble til ladeledningen og pumpen starter opp av seg selv.
Ved omstart forsvinner “Aktivt insulin” og man må gå igjennom “Last reservoar” prosessen på nytt. Er det mer enn 50 E i reservoaret kan du la det stå igjen og kun fylle slangen med 10,2 E.
Reservoaret er lite og smalt, men rommer hele 300 E insulin. Se vår film for hvordan fylle reservoaret her.
Humalog, Novorapid, Lispro, Aspart (fra Sanofi) og Lyumjev er testet av Tandem Diabetes Care, Inc. og er sikre å bruke i insulinpumpen Tandem t:slim X2. Vi anbefaler at man bytter reservoar og infusjonssett hver tredje dag uavhengig av infusjonssett.
Insulinpumpen Tandem t:slim X2 har et unikt doseringssystem, det såkalte Micro Delivery System. Fordelen med dette systemet er at du aldri er i direkte kontakt med hele insulinmengden i reservoaret. I tillegg doserer det svært nøyaktig.
Dette kan gjøres på to forskjellige måter:
1) Gå inn på Alternativer –> Min pumpe –> Personlige profiler. Velg aktiv profil og trykk på Rediger og Tidsinnstillinger. Trykk på pil nedover til du kommer til siste side, der ser du total daglig basal for den aktive profilen.
2) Gå inn på Alternativer –> Pumpehistorikk –> Basal. Velg aktuell dag. Tallet som vises er total daglig basaldose på valgte dag.
Reservoaret til insulinpumpen Tandem t:slim X2 har en såkalt t:lock kobling. Alle Tandem infusjonssett passer til reservorer med t:lock kobling.
Nei, den er ikke vanntett. Den tåler vann (IPX7) slik at du kan miste den i vann, du kan falle i vannet, bli våt av regn, snø og svette, men vi anbefaler at man ikke bader med den.
Glooko er et nettbasert analyseverktøy for nedlasting av historikk fra insulinpumper, CGM og blodsukkermålere. For å kunne laste ned din pumpe i Glooko trenger du din originale micro-USB kabel som du fikk med din pumpe, samt programvaren ”Glooko Uploader” installert på din datamaskin. Du trenger å lage en personlig Glooko konto. Glooko har laget en god veileder for hvordan man lager en konto og laster ned pumpen hjemmefra. Hvis du angir du din klinikks unike ProConnect-ID når du lager deg en konto, kommer klinikken å kunne se dine opplastede data.
Bruker du Dexcom appen kan du dele data fra din CGM-måling direkte med klinikken din, via skyen. Forutsetningen er at du har sammenkoblet din Glooko konto med klinikkens unike ProConnect kode. Vil du la en pårørende eller en annen person følge din CGM måling, må følgeren laste ned appen Dexcom Follow. Mer om hvordan du gjør dette og hvordan det virker, finner du i denne Dexcom guiden.
Husk at data fra pumpen alltid må lastes ned via Glooko Uploader, eller via en Glooko sender på klinikken.
Klikk på rubrikkene under for å komme til veiledningene
Hvordan lager jeg en egen Glooko konto?
Hvordan installerer jeg Glooko Uploader?
Hvordan kan jeg dele mine data med min klinikk?
Hvordan kobler jeg Dexcom G6 appen til Glooko?
Glooko mobilapp
Dette er en helt frittstående app som er et bra supplement til din vanlige Glooko konto hos Glooko. Med Glooko appen får du blandt annet en god sammenfatning av de siste opplastede data. Pumpedata må lastes opp med Glooko Uploader.
På t:case kan du flytte spennen slik at du kan bære pumpen horisontalt eller vertikalt. Ta pumpen ut av t:case og løft opp plastbiten som holder spennen fast. Skyv samtidig spennen oppover. Se film her.
Det at batteriet har kortere batteritid enn forventet kan skyldes flere ulike ting. Først, sjekk at «Bluetooth innstillinger» og Mobiltilkobling er AV. CGM har en annen blåtann tilkobling. Hvis det er mange alarmer, for eksempel okklusjonsalarm eller CGM alarmer, bruker pumpen mer batteri og spesielt dersom man ikke bekrefter alarmene. Det samme skjer hvis man har skjermen på ofte og lenge. Vi anbefaler at man lader pumpen ca. 10-15 minutter pr dag.
Man skal ikke lade pumpe for lenge om gangen. Unngå derfor å lade pumpen om natten når du sover.
Hvis dette ikke stemmer ta kontakt på support på 480 80 830.
USB beskyttelsen er forbruksvare og du kan bestille ny der du henter forbruksmateriale til pumpen din.
Tandem t:connect Mobile App med funksjonen der man kan gi bolus fra appen er pr. i dag kun tilgjengelig i USA. Vi kan pr. i dag ikke si når appen blir tilgjengelig i Europa/Norge, men Tandem jobber med å få den gjort tilgjengelig også utenfor USA. Tandem t:connect Mobile App er lansert i USA sommeren 2022, og er nå kompatibel med både iOS og Android, men kun for et begrenset utvalg av enheter. Vi kan ikke svare nøyaktig på hvordan det kommer til å se ut fremover med tanke på kompatible enheter, men sannsynligvis vil flere enheter bli kompatible i fremtiden.
Det er ulike årsaker til at man får okklusjonsalarm. Den vanligste årsaken er at det er stopp et eller annet sted i infusjonssettet. At pumpen alarmerer om okklusjonsalarm er en sikkerhet når den merker at insulinet ikke går fremover som det skal. Det finnes to ulike okklusjonsalarmer. Den første (som du kan se i historikken som nr. 2) kan man bekrefte og deretter gjenoppta insulinleveringen, men med den andre (vises som nr. 26 i historikken) må man bytte reservoar og infusjonssett før man kan gjenoppta insulinleveringen. Den andre okklusjonsalarmen får man først etter at man har fått den første. Uansett hvilken okklusjonsalarm man får, bør man kontrollere blodsukkeret for å se om det stiger. Man kan også få høyt blodsukker når infusjonssettet ikke fungerer eller sitter som det skal uten at man får okklusjonsalarm. Vurder om du kan trenge å korrigere med hurtigvirkende insulin i penn om du ikke får ned blodsukkeret med pumpen. Rådfør deg med din klinikk for hvordan håndtere slike situasjoner.
Ved gjentagende problemer med okklusjonsalarm tross bytte av både reservoar og infusjonssett.
Pass på å ikke dra opp for mye luft av reservoaret før du fyller det med insulin. Det er en risiko for at det løsner litt av den hvite membranen dersom man drar for hardt. Deler av membranen kan da følge med inn i reservoaret og føre til stopp. Det holder å dra opp en liten luftboble.
Da må du ta kontakt med Behandlingshjelpemidler. Det er de som praktisk håndterer oppdateringen.
Da må du ta kontakt med Behandlingshjelpemidler.
Insulinpumpen Tandem t:slim X2 og Dexcom G6 er et integrert system der de ulike delene samarbeider. For at vi skal kunne ta ansvar, gi opplæring og support må alle deler av systemet være levert av Rubin Medical.
Det vi trenger for å kunne reklamere på en sensor er:
- Hvilken feil som oppsto/feilmelding i skjermen
- LOT-nummer (står på pakningen)
- Uløpsdato (står ved timeglasset på pakningen)
- Innsettingsdato
- Datoen du fikk feilmeldingen
- Hvor på kroppen sensoren satt, f.eks. på mage eller overarm
- Serienummeret på pumpen din
- Sender ID/serienummer på sender
Dersom man skal reklamere på en sensor pga. avvikende CGM-verdier, så trenger vi et eksempler på hva sensoren og den respektive blodsukkermåleren viste til samme tid.
Merk at en reklamasjon må gjøres innen 3 måneder fra feilen oppstår.
Applikatoren til Dexcom G6 kastes i brennbart restavfall.
Hvis du får tre streker (- – -) i pumpen der du normalt får sensorverdiene skyldes det at sensortråden som sitter i huden ikke akkurat nå kan lese av glukosenivåene. Du får også beskjeden i pumpen “CGM ikke tilgjengelig (48T)”. Masser rundt senderen, drikk vann samt sett på en ekstra bit tape om sensoren holder på å løsne. Det kan for eksempel skje om natten hvis man ligger på sensoren. Da kan sirkulasjonen rundt sensoren bli midlertidigredusert. Du kan se på trendkurven i skjermen at du har hatt “CGM ikke tilgjengelig (48T)” når det mangler prikker i kurven. Hvis ikke dette hjelper og du ikke får sensorverdier på tre timer, kontakt support for videre feilsøking.
Feilkodene 44T, 45T og 46T betyr at senderes batterinivå er lavt, men ikke tomt.
Feilkoden 44T betyr at det er 21 dager av senderens batteri igjen.
Feilkoden 45T betyr at det er 14 dager av senderens batteri igjen.
Feilkoden 46T betyr at det er 7 dager av senderens batteri igjen.
Vennligst klikk på linken under som tar deg til Dexcoms statusside. Der finner driftsinformasjon om de ulike Dexcom appene. Siden er til stor hjelp hvis man opplever at en eller flere Dexcom apper ikke virker.
Å kalibrere betyr at man trenger å kontrollere blodsukkeret sitt med et fingerstikk for å sjekke om sensorverdien samsvarer med virkeligheten. Dette gjøres ved å legge inn verdien fra fingerstikket i insulinpumpen. I flere systemer er det nødvendig å kalibrere hver dag, men med nøyaktigheten til Dexcom G6 CGM og insulinpumpen t:slim X2™ fra Tandem er systemet så nøyaktig at det ikke trenger kalibrering. Systemet forutser din glukoseverdi 30 miutter frem i tid, og ved behov justeres insulindoseringen automatisk. Systemet er godkjent for å ta behandlingsbeslutninger på sensorverdien, som i praksis betyr at du ikke trenger å stikke deg i fingeren for å bekrefte sesorverdien. Du trenger bare å kontrollere blodsukkeret ditt med et stikk i fingeren hvis glukosevarsler og CGM avlesninger ikke samsvarer med symptomer eller forventninger.
Plasterfjerner skal ikke brukes på alle plaster. Slutter din sensor eller sender å virke etter bruk av plasterfjerner er det ikke en reklamasjonssak. Det betyr at du ikke kan reklamere på dine produkter dersom de har gått i stykker som følge av bruk av plasterfjerner.
Velger man å stoppe en sensor før den har utløpt (før 10 dager har gått) er det viktig at man manuelt stopper sensoren både i pumpen og i telefonen (dersom Dexcom G6 appen brukes) samt venter 15 minutter før man setter en ny sensor. Grunnen til at man må vente 15 mnutter er for at senderen skal rekke å glemme den gamle sensoren. Det er en økt risiko for å få varsel om ”Ingen omstart mulig” med sensoren selv om man har satt en ny sensor. Senderen kan også tolke at det er den gamle sensoren du starter på nytt, og dermed stopper denne når de 10 dagene for den gamle sensoren har gått. Dersom du f.eks. stopper sensoren kun i pumpen og ikke i telefonen, er sensoren fortsatt i gang når du senere starter den nye sensoren i pumpen.
Vi anbefaler våre brukere å starte om telefonen en gang i uken. Kontrollér at telefonen er kompatibel med Dexcom appen. Vent med å installere oppdateringer av mobilens operativsystem til den er godkjent av Dexcom. Nedenfor finner du lenken.
https://www.dexcom.com/dexcom-international-compatibility
Dersom du ikke får verdier i telefonen men kun i pumpen:
- Dexcom appen må alltid være ”åpen” og ikke være ”sveipet bort”
- Slå av Bluetooth i telefonen i minst 30 sekunder. Slå den på igjen. Iblant kan dette måtte gjøres noen ganger. Vent i 15 minutter
- Fjern andre Bluetooth-enheter
- Start telefonen på nytt
- Installér Dexcom appen på nytt.
Dersom følgertelefonen (Dexcom Follow) ikke får verdier, men brukerens telefon får:
- Kontrollér at telefonen er koblet til WiFi
- Slå av og på Bluetooth på brukerens telefon i minst 30 sekunder. Vent 15 minutter
- Fjern og invitér følgeren på nytt i Dexcom appen i brukerens telefon
I pumpen:
Gå inn på Alternativer/Min CGM, angi ny Sender-ID to ganger før du starter ny sensor med aktuell sensorkode.
I telefon/Dexcom app:
Trykk på parkoble ny sender. Får du opp beskjed om å stoppe sensor er det ok dersom du fremdeles har den gamle senderen parkoblet med telefonen. Får du opp beskjed om å starte sensor så gjør du det med sensorkoden først, og så angir du ny sender-ID i telefonen.
Det er omvendt rekkefølge i pumpen og telefonen. Du skal alltid starte sensor og sender først i pumpen og deretter i telefonen. Første gang man starter en ny sender må man starte sensorøkten i både pumpen og telefonen, men senere holder det å starte kun i pumpen og så starter sensorøkten automatisk i telefonen.
Insulinpumpen Tandem t:slim X2 kan etter programvareoppdateringen integreres med både Dexcom G6 og Dexcom G7. Overgangen fra Dexcom G6 til G7 gjøres av Behandlingshjelpemidler.
- Sjekk ar parkoblingskoden er tastet inn riktig to ganger i pumpen.
- Sjekk at sensoren og pumpen er innenfor 6 meters avstand fra pumpen.
- Sjekk at ingen annen G7 sensor er innenfor 6 meters avstand fra pumpen. Dette gjelder også gammel, brukt sensor og annen bruker av G7 sensor.
- Stopp sensoren i pumpen og angi parkoblingskoden på nytt og start samme sensor på nytt.
- Hvis alt over ikke hjelper, restart pumpen og angi parkoblingskode på nytt i pumpen.
Hvis problemet fortsatt er der på tross av alle punktene over, vennligst kontakt Rubin Medical på support.
Basal-IQ teknologien pauser insulindoseringen for å hjelpe til med å forebygge lavt blodsukker. Hvis glukosenivået forventes å falle under 4,4 mmol/L pauser pumpen insulinleveringen automatisk. Så fort glukosenivået begynner å stige igjen gjenopptar pumpen insulinleveringen. Dette betyr at en pause kan være så kort som 5 minutter. Funksjonen er aktivert i pumpen som standard og det virker i bakgrunnen uten at du treger gjøre noen ting. En utvidet forklaring på hvordan Basal-IQ virker finner du her.
I en Control-IQ pumpe inkluderer Aktivt Insulin all bolusdosering og all forandring av den programmerte basaldosen (økning/redusering)
Hva er negativ Aktivt insulin (IOB)?
Når Control-IQ teknologien justerer basaldoseringen kommer Aktivt Insulin til å øke eller minske. Om Aktivt Insulin er 0E og basaldoseringen minskes, anses det å være negativ Aktivt Insulin. På hjemskjermen står det fortsatt 0E. All bolus som gis når Aktivt Insulin er negativ kommer ikke til å vises fullt ut, selv om en hel bolusdose leveres.
Control-IQ teknologien bruker en aktiv insulintid (IOB/Aktivt Insulin) på 5 timer. Selv om det er sant at det meste av insulinet vil bli absorbert i løpet av de første 2-2,5 timene etter en bolus, finnes det fortsatt gjenværende effekt 4-5 timer senere (Walsh, et al. Confusion About Duration of Insulin Action).
I og med at algoritmen gjør basaldoseringer hvert 5. minutt, er kurven for aktivt insulin i Control-IQ teknologien 5 timer som standard for å unngå ”insulinstacking” og forhindre utilsiktet hypoglykemi.
Control-IQ teknologien har vist seg å være sikker og effektiv med over 2 millioner dagers bruk i kliniske studier og daglig bruk. Dessuten, dersom en bruker manuelt forkorter den aktive insulintiden (IOB) for å bli mer agressiv i korrigeringer, fører dette ofte til en ubalanse i eksisterende pumpeinnstillinger.
Dra forsiktig i applikatoren til du ser plasteret. Ta forsiktig tak i kanten på plasteret og dra applikatoren og plasteret bort fra kroppen. Sjekk at sensoren ikke sitter fast i huden.
Dexcom G6 sensorens oppgave er å måle glukoseverdien i underhudsfettet. For at sensortråden som sitter i underhuden skal kunne måle korrekt glukoseverdi trenger den å være plassert optimalt med god sirkulasjon rundt sensortråden. Hvis sirkulasjonen rundt sensortråden uheldigvis påvirkes eller at sensortråden forskyver seg er det risiko for at sensoren enten ikke kan måle glukoseverdien (CGM ikke tilgjengelig/tre streker/sensorfeil) eller gir falsk lav sensorverdi.
Dette kan for eksempel forekomme på natten når man sover, da brukeren ligger på sensor og sender og disse utsettes for et økt trykk. Bruker kan se dette som plutselig nedadgående sensorverdier i kombinasjon med «CGM ikke tilgjengelig» midt i en ellers stabil CGM kurve.
Man skal alltid kontrollere blodsukkeret med et fingerstikk hvis man mistenker at sensorverdiene ikke stemmer. En falsk lav sensorverdi i denne sammenheng er tilfeldig og ikke relatert til at pumpen og senderen mister kontakten med hverandre.
Hva kan man gjøre for å unngå falsk lav sensorverdi:
- Unngå å ligge på sensoren
- Drikk vann
- Massér rundt sensoren
- Kalibrer sensoren hvis den ikke viser riktig etter at forslagene over er forsøkt
Insulinpumpen Tandem t:slim X2 og Dexcom G6 kommuniserer via blåtann. Blåtannsignalene går ut via pumpens skjerm, ha derfor alltid skjermen vendt ut fra kroppen.
Hvis man er inne i boluskalkulatoren og ikke fullfører en bolus innen 90 sekunder, utløses varselet “Avbrutt bolus-varsel”. For å unngå dette varselet, slå alltid av skjermen før du legger den bort og pass på å være i startskjermen. Trykk på hjemknappen (Tandem logoen).
Det kan skyldes at man drar ut kanylen fra membranen, etter fylling, kan det følge med en dråpe insulin. Vennligst se filmen under som viser hvordan du skal fylle et reservoar, for å forsikre deg at du gjør det rett. Merk at reservoaret ikke skal lekke, men en dråpe insulin ved reservoaret er ikke uvanlig i forbindelse med fylling av reservoaret.
Etter at man har fylt slangen med insulin anslår pumpen hvor mye insulin som er i reservoaret. Først etter at 10,2 enheter er levert, vises faktisk antall enheter som er igjen i reservoaret. Om pumpen fortsetter å vise feil mengde insulin i reservoaret og du kjenner deg usikker, bør du bytte reservoaret. Pumpen kan imidlertid ikke vise en større mengde insulin enn det som faktisk er i reservoaret.
Ifølge Brukerhåndboken:
Initial visning av insulin: Når Fyll slangen er gjennomført og når pumpen går tilbake til hjemskjermen, vises en beregning av hvor mye insulin som finnes i reservoaret øverst til høyre på hjemskjermen. Du vil se noe av det følgende på skjermen:
+40 E = Mer enn 40 enheter ble funnet i reservoaret
+60 E = Mer enn 60 enheter ble funnet i reservoaret
+120 E = Mer enn 120 enheter ble funnet i reservoaret
+180 E = Mer enn 180 enheter ble funnet i reservoaret
+240 E = Mer enn 240 enheter ble funnet i reservoaret
Når 10,2 enheter har blitt levert vises det faktiske antall enheter som er igjen i reservoaret på hjemskjermen. Mengden insulin som er igjen og som vises på hjemskjermen vil reduseres med 5 enheter om gangen (for eksempel vil du se 140, 135, 130, 125). Når det er mindre enn 40 enheter igjen i reservoaret, vil den reduseres med 1 enhet om gangen (for eksempel 40, 39, 38, 37) til det gjenstår 1 enhet.
Insulinpumpen Tandem t:slim X2 er markedets første insulinpumpe med programvare som enkelt kan oppdateres via en datamaskin.
For å kunne oppdatere pumpen, trenger du at klinikken din rekvirerer en oppdatering fra BHM, som tar dette videre med Rubin Medical AS og bestiller oppdateringen og evt. Dexcom G6.
Klinikken din rekvirerer oppdateringen og Dexcom G6 fra Rubin Medical, hvis du ikke allerede har denne. Du må gjennomføre en enkel nettopplæring for å forsikre deg om at du forstår de nye funksjonene og hvordan teknologien i Basal-IQ og Control-IQ virker. Etter opplæringen får du en attest på gjennomført opplæring og kan motta din unike oppdaterings ID fra Behandlingshjelpemidler. Du må laste ned og installere en programvare på din datamaskin for å gjennomføre oppdateringen.
Du mottar din unike oppdaterings-ID fra Behandlingshjelpemidler. For å få denne må du gjennomføre en nettopplæring som gir deg en attest på gjennomført kurs. Denne attesten må sendes til BHM som bestiller ID og sender denne til deg.
Hvis du ikke mottar oppdaterings-ID’en må du sjekke søppelpostkassen og eventuelt ta kontakt med din BHM.
For å kunne oppdatere programvaren i din insulinpumpe t:slim X2 fra Tandem trenger du laste ned programmet Tandem Device Updater (TDU) på din datamaskin.
Tandem Device Updater finner du her:
For Mac: https://apps.apple.com/us/app/tandem-device-updater/id1100870281?mt=12
For PC: https://downloads.tandemdiabetes.com/Tandem_Device_Updater.exe
Telefonnummeret er 480 80 831
Vår ambisjon er å hjelpe deg slik at din behandling skal skje uten avbrudd. Vi er her for deg hvis noe akutt inntreffer med utstyret ditt fra Rubin Medical.
Tandem t:slim X2 insulinpumpe: Ikke utsett din Tandem t:slim X2 insulinpumpe for røntgen. Man skal ikke legge insulinpumpen i innsjekket bagasje eller håndbagasjen. På noen flyplasser har man også maskiner for kroppsskanning, disse skal man ikke inn i. Informer personalet om dette og du får en alternativ undersøkelsesmetode. Pumpen er designet for å ikke bli påvirket av vanlige elektromagnetiske forstyrrelser, også metalldetektorer på flyplasser. I dokumentet «Informasjon ved flyreise med t:slim X2» finner du resebevis og mer informasjon.
Dexcom CGM: Når du bruker Dexcom CGM må du be om håndskanning eller full kroppsvisitering, og visuell inspeksjon i stedet for å gå gjennom Advanced Imaging Technology (AIT) kroppsskanner (også kalt en millimeterbølgeskanner). Du skal heller ikke legge noen deler av Dexcom CGM’en i røntgenmaskinen til håndbagasje. Du kan bruke sensoren og gå igjennom metalldetektoren.
Fordi vi ikke har testet hver eneste røntgenmaskin og skanner, vet vi ikke om de gjør skade på Dexcom CGM. Er du usikker på hvilken type maskin det er? Vær sikker – be om enten håndskanning eller full kroppsvisitering. Følg Dexcom CGM-instruksjonene. Hvis du ikke følger dem, kan du risikere du å få en hendelse med svært lav eller svært høy glukose.
Du finner mer informasjon her: Dexcom G6 Brugerveiledning og Dexcom G7 Brukerveileding
Du finner reisebevis her: https://rubinmedical.no/informationsmaterial/reisebevis-dexcom/